Klik op een afbeelding om een album te openen met een overzicht in miniaturen; vervolgens kun je een miniatuur aanklikken voor vergrote weergave en zo werk voor werk door het album bladeren. Alle werken zijn te koop, behalve de reliëfs met draadlijnen. Wil je contact opnemen n.a.v. een bepaald werk vermeldt dan in ieder geval nummer of de titel van het werk en het album waarin het werk voorkomt.
(selectie)
De eerste reeks werken (1980 - 1983) van dit thema heeft de fusie van twee kleuren tot onderwerp, waarbij de ene kleur zich vanuit een horizontale middellijn uitbreidt naar boven en naar beneden, terwijl de andere vanaf die zijden begint. Beide kleuren waren het meest helder waar zij begonnen en werden zwakker naarmate zij elkaar naderen. Aanvankelijk hadden de werken sterke landschappelijke associaties ten gevolge van de gebruikte kleuren en de wolk- en golfachtige structuren. Deze associatie, hoewel niet principieel bezwaarlijk, beperkte mijn mogelijkheden. Deze werken zijn niet afgebeeld.
Het vervangen van de wolk- en golfstructuren door een dichtere, egalere structuur opende de weg om iedere kleur te laten samensmelten met ieder andere kleur. Deze werken zijn wel afgebeeld.
In 1983 ben ik de relatie gaan onderzoeken tussen een vierkant en een haar omgrenzende smallere rand, waarvan de breedte bepaald is met behulp van de Gulden Snede-verhouding. In deze werken gaat het dus niet om een fusie van kleuren, maar om een ontmoeting van kleuren, waardoor de aard van het grensgebied – uiteraard naast de kleurstelling – in de beeldorganisatie een sleutelprobleem vormt.
(Deels ontleend aan de toelichting solotentoonstelling in Museum ’t Coopmanshûs, Franeker 1984).
Techniek: aquarelverf op papier. Formaat: 45 x 45 cm.